Automatyczne skrzynie biegów to nie takie zło, jeśli odpowiednio się o nie zadba. Właściwe użytkowanie i serwisowanie znacznie przedłuży nam przyjemność z jazdy bez konieczności "wachlowania" i oszczędzi stres związany z wydatkami na naprawy.Automatyczne skrzynie biegów mają opinie bardziej awaryjnych od tradycyjnych-ręcznych ale wzięła się ona przeważnie z nieznajomości zasad serwisowania i użytkowania tej przekładni. Jednym z ważnych elementów mogących wydłużyć czas bezstresowej jazdy z taką skrzynią biegów jest właściwy dobór oleju do niej oraz terminowa jego wymiana. Jeżeli przekładnia ma działać długo i bezawaryjnie, to w większości modeli pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a każdej następne już co ok. 30-40 tys. km.
Prawidłowo dobrany olej ATF ma za zadanie:
- smarowanie wszystkich elementów
- odprowadzanie ciepła
- wytwarzanie ciśnienia niezbędnego do sterowania skrzynią
- chronienie przed korozją i zużyciem- tłumienie hałasu i drgań
- eliminowanie poślizgów
Wybór oleju w pierwszej kolejności zależy od rodzaju automatycznej skrzyni w naszym aucie, z pośród których wyróżniamy:
- AT - tradycyjna automatyczna skrzynia biegów
- AMT i DCT - sekwencyjne skrzynie biegów
- CVT - bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów o ciągłej zmianie przełożenia.
Każda z tych przekładni ma inną charakterystykę i wymaga innego oleju, dedykowanego specjalnie dla niej, odpowiadającego specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Podstawową specyfikacją jakościową, używaną niemal jako synonim dla "oleju do automatycznej skrzyni biegów" jest Dexron - DX II, DX III, DX VI (General Motors). Innymi często spotykanymi specyfikacjami są Mercon (Ford) i ZF(Daimler Chrysler).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz