Filtry cząstek stałych stały się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu z silnikiem wysokoprężnym diesla. Od 2011 roku każdy nowy pojazd wyjeżdżający z salonu musi posiadać taki filtr.Nie każdy jednak producent uświadamia przyszłego użytkownika auta czym jest filtr cząstek stalych i jak o niego dbać.
Filtr cząstek stałych, zwany również filtrem DPF lub filtrem FAP jest osprzętem mającym na celu obniżenie emisji cząstek stałych. Cząstki stałe emitowane przez silniki diesla to głównie sadza na której powierzchni nagromadzone są szkodliwe substancje.
Praca filtra DPF polega na utylizowaniu sadzy. Cykl jego pracy wygląda następująco:
- Filtr DPF napełnia się (200-600km)
- Filtr regeneruje się podczas jazdy
- Filtr napełnia się ...
I tak przez cała żywotność filtra DPF. Ilość udanych regeneracji zależy głównie od sposobu eksploatacji samochodu oraz od jakości materiałów eksploatacyjnych. Wraz z przebiegiem czas pomiędzy regeneracjami filtra cząstek stałych skraca się, gdyż spada objętość filtra na rzecz popiołu którego auto nie jest w stanie dopalić. Co powoduje skrócenie żywotności filtra cząstek stałych?
- długotrwała eksploatacja auta w mieście (niskie temperatury wydechu brak możliwości włącznia regeneracji)
- eksploatacja auta na krótkich odcinkach
- zasiarczone paliwo
- awarie turbosprężarki
- awarie EGR (zawór recyrkulacji spalin).
- awarie czujnków temperatury
- awaria czujnika różnicowego ciśnienia
Gdy zatka się filtr cząstek stałych należy jechać do serwisu i wykonać regenerację na postoju. Należy to zrobić możliwie szybko, gdyż długotrwała jazda z pełnym filtrem cząstek stałych może spowodować awarię innych podzespołów silnika. Można również usunąć takiego DPFa, jednak jest to już ingerencja w układ wydechowy. Decyzja należy do właściciela samochodu. Usuwanie filtra cząstek stałych jest bardzo popularne w Polsce. Wykonują to firmy zajmujące się elektroniką pojazdową oraz tuningiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz